Rohkein ei ole se joka on peloton
Rohkein on se joka voittaa pelkonsa
Kuolema vaatii rohkeutta
Mutta joskus elämä vaatii sitä enemmän
Ja sankari on se joka on rohkea vielä hetken pidempään
Lohikäärmeratsastajat
Lohikäärmeratsastajat on tunteellinen rohkeudesta kertova fantasialarppi 10 pelaajalle. Kuka vaan saa uudelleenpelauttaa tämän larpin! Pelin materiaalipaketti sisältää kaiken tarvittavan sekä hyvät pelautusohjeet pelinjohtajalle. Lisää tietoa pelautuksesta: pelauta. 1. pelautus oli kutsupeli ja pelattiin 31.5.2019 Birgitan polulla Tampereen ja Lempäälän rajalla.
Lohikäärmeratsastajat ovat joukko yhteiskunnan ulkopuolelle jääneitä omalaatuisia yksilöitä, jotka ovat lyöttäytyneet yhteen seikkaillakseen ja tehdäkseen hyvää maailmassa. Menestystä ei ole vielä merkittävästi tullut, ja viimeisimmän sankaruusyrityksen seurauksena joukkio vapautti vahingossa ilkeät kaksoisolentonsa toisesta ulottuvuudesta. Lohikäärmeratsastajat haluavat nyt korjata erheensä, pelastaa Miradorin valtakunnan kaksoisolentojen tuhotöiltä ja saada näiden varastamat lohikäärmeensä takaisin. Nyt he ovat matkaamassa taikametsän Hämärkehdon sydämeen, maailmojen rajalle, tehdäkseen vaarallisen loitsun, jolla voivat tuhota kaksoisolentonsa.
Inspiraatioksi
PINTEREST: https://pin.it/6zm4wyyodgu44t Miltä hahmosi lohikäärme näyttää, ja millaisia hetkiä sen kanssa on vietetty? Tämä Pinterest-taulu on tarkoitettu mielikuvituksesi tueksi.
SOITTOLISTA: https://www.youtube.com/playlist?list=PLWkgyn0kjPTGSct8pdCES1IR6lCyOqu_S Soittolista välittää pelin syvempiä teemoja ja on fiilistelyn tueksi. (Tämä on Youtube-lista, mutta Spotify-linkki on saatavilla pelinjohtajalta)
Pelin sisältö ja tyyli
Pelin keskeisinä aiheina ovat ennen kaikkea seikkailu, tunteilu, ihmissuhteet ja luonnonhelmassa larppaaminen. Hahmot ovat traagisia, eeppisiä fantasiasankaripäähenkilöitä, joilla on jokaisella vielä matkaa kuljettavana.
Pelin keskeisimpiä juoniteemoja ovat:
- Yhteiskunnan ulkopuolelle jäänyt seikkailijaporukka, jotka halajavat sankareiksi, mutta merkittävää menestystä ei ole vielä tullut. Nyt yrittävät pelastaa valtakuntaa oman mokansa jäljiltä sekä saada takaisin rakkaat lohikäärmeensä.
- Omalaatuiset yksilöt ovat löytäneet toisensa ja muodostaneet lojaalin ryhmän; ystävyys, rakkaus, ryhmähenki/dynamiikka ja yksilöiden väliset ongelmat.
- Rohkeus: sen löytäminen ja sen eri kasvot - omien pimeiden puolten ja pelkojen kohtaaminen, menneisyyden traumojen käsittely, salaisuuksien paljastaminen, oman hengen riskeeraaminen.
Pelissä on kaikille yhteinen pääjuoni, jonka lisäksi jokaisella hahmolla on omia historiaan, luonteeseen, kontakteihin ja muiden juoniin liittyviä juonia. Ajattelu-, tunne- ja kontaktijuonia on keskimäärin enemmän kuin quest-tyyppisiä, mutta niitäkin on. Peli sisältää paljon juonia, ja juonissa on hyödynnetty fantasiaa genrenä kunnolla.
Kaikki pelin hahmot ovat pohjimmiltaan hyviä, mutta kaikissa hahmoissa on myös erilaisia puolia ja harmaan sävyjä. Synkistä aiheista huolimatta pelin pohjavire on ainakin kirjoittajan mielestä toiveikas, mutta tämä on toki myös tulkintakysymys. Peliin on kirjoitettu sisään vahva mahdollisuus toiveikkaaseen semi-onnelliseen loppuun, mahdollisesti myös katkeransuloista / haikeaa vibaa; toki tämäkin on kiinni pelaajien valinnoista ja tulkinnoista.
Jokaisella hahmolla on jokin romanttinen/vastaava juoni, mutta osa niistä saattaa päättyä eroon (ja kaikilla on muitakin tärkeitä tai tärkeämpiä ihmissuhteita kuin tämä). Tarkenna tarvittaessa ilmossa millaista romantiikkaa mieluiten pelaat / et halua, sillä pelistä löytyy monenlaista. Uudelleenpelautuksissa romantiikka on toki mahdollista muokata esim. ystävyydeksi.
Pelissä ei ole:
- Ylläripahista pelaajahahmoissa
- Pelaajahahmon pelin aikaista kuolemaa
- Koko maailman pelastusta (vain yhden valtakunnan pelastusta kaksoisolentojen riehumiselta)
- Genrehuijausta
Sisältövaroitus
Tässä on lueteltu aiheita, joita peli sisältää ja jotka saattavat olla jollekulle epämieluisia pelata. Kerro ilmossa, onko tässä aiheita, jotka eivät ole sinulle ok tai jotka eivät muista syistä kiinnosta ollenkaan.
- Läheisen/ystävän kuolema: pitää käsitellä menneisyydessä tapahtunutta kuolemaa, tulee tieto jostakusta joka on kuollut, saa tietää tai uskoo läheisen kuolevan lähitulevaisuudessa. (Nämä eivät ole pelissä suoraviivaisia, vaan liittyy merkittäviä twistejä)
- Oman hahmon mahdollinen kuolema: pitää käsitellä omaa mahdollista kuolemaa, oman hengen riskeeraamista/uhraamista tai tulevaisuudessa tapahtuvaa kuolemaa.
- Murhan tai massamurhan tekeminen, kuoleman tahaton aiheuttaminen, jonkun toisen hengen uhraaminen (esim. oman lapsen, ystävän, rakkaan, vihollisen)
- Kiduttaminen (tekijä/uhri, menneisyydessä), eläinkokeet, myrkyttäminen / myrkyttyminen, hyvin lievä sadismi
- Vainottu, vihattu, hylätty, ulkopuolelle jäänyt hahmo - nämä lähinnä suhteessa pelin ulkopuolisiin hahmoihin, sillä pelissä mukana olevat hahmot muodostavat yhteisen porukan, johon kaikki oleellisesti kuuluvat. HUOM. jo(i)llakin voi olla sen tyyppisiä salaisuuksia, että ne voivat aiheuttaa päänsisäisiä ulkopuolisuuden kokemuksia pelin aikana, kerrothan jos koet herkästi ulkopuolisuutta, niin et päädy näihin hahmoihin!
- Romanttiset / intiimit suhteet; seksin käyttö tavoitteiden saavuttamiseksi, osittain yksipuolinen rakkaus (mutta vain osittain), vakiintunut parisuhde, eron mahdollisuus, hankala ihastus
- Läheistä hyväksikäytetty seksuaalisesti (menneisyydessä); henkisesti väkivaltainen suhde (menneisyydessä); petetyksi joutuminen (menneisyydessä)
- Aseksuaalisuus, aromanttisuus
- Polyamoria
- Hahmolla on elossaoleva lapsi, lapsen kuolema, keskenmeno, lapsettomuus, lapsen kehityshäiriö
- Riitaisat / negatiiviset ihmissuhteet; kiusaaminen (tekijä/kohde)
- Menneisyyden lukuisat / isot epäonnistumiset
- Syyllisyydentunne, katumus
- Muistinmenetys
- Ahdistus (tietyn aiheen triggeröimä)
- Vankeus (menneisyydessä)
- Vastuu (esim. muiden hyvinvoinnista)
- Poliittinen juonittelu (vähän Game of Thrones -tyylillä)
Huomaathan, että rajaamalla minkä tahansa yllämainituista aiheista pois, rajaat myös jonkun hahmoista pois. Tietyt aiheet rajaavat pois kaikki pelin hahmot, voit halutessasi kysyä pelinjohtajalta mitä nämä aiheet ovat tai onko jokin tietty aihe sellainen, mutta silloin saat spoilereita/metatietoa pelin juonista (mikä on ok jos sitä kaipaa!). Jos listassa on jokin aihe, jonka kanssa et ehdottomasti halua olla missään tekemisissä, niin ei kannata ilmoittautua - vaikka hahmolla ei olisi aiheeseen liittyvää juonta, niin koska peli on pieni, niin jokainen listan aihe esiintyy jollain kontaktillasi ja tulee mahdollisesti puheeksi pelissä.
Pelityyli & profiilien sisältö
- Profiilit ovat pitkän puoleisia, 14-17 sivua + tiivistelmä, mutta melko väljiä ja hyvin jäsenneltyjä. Profiilin lopussa on tiivistelmä, jossa on ranskalaisilla viivoilla listattu profiilissa mainitut juonet ja niiden tärkeystaso. Suurin osa profiilista on kuvausta tapahtumista/asioista, joista suoraan seuraa pelissä pelattavat/mietittävät asiat.
- Profiilin lisäksi on 6 sivun yleinen maailmakuvaus + hahmojen lyhytkuvaukset. Muita in-game asioista kertovia dokumentteja ei ole.
- Profiilissa on mukana parin kappaleen (alle puolen sivun) luonnekuvaus, joka sisältää hahmon asenteita ja pääpiirteitä. Tämä osio on mukana tukemassa pelaajan eläytymistä sekä selventämässä miksi hahmo on tehnyt tiettyjä valintoja ja tekoja, mutta tätä osiota saa muokata ja tulkita vapaasti, jos siltä tuntuu!
- Kirjoittaja toivoo, että kukin pelaaja tekee hahmosta omansa, eikä välitä siitä pelaako sitä “oikein” tai onko se kirjoittajan vision mukainen. Kirjoittaja ei ole omistushaluinen hahmojen suhteen.
- Jos profiilissa tuodaan selkeästi esille, että hahmo aikoo/haluaisi tehdä jonkin asian, on suositeltavaa toimia sen mukaan: silloin luultavasti sekä sinä että muut (!) pääsevät nauttimaan parhaiten pelin huolella mietityistä käänteistä ja yllätyksistä. Jos jonkin asian tekemistä korostetaan, sille on syy. Sen jälkeen kun juonet on niin sanotusti laitettu liikkeelle, niin juonten tarjoamat valinnat, hahmon lopulliset päätökset, tuntemukset ja reaktiot ovat omissa käsissäsi!
- Pelissä hyödynnetään kirjallisia peliohjeita, ja näitä on jokaiselle hahmolle useampi. Peliohjeiden avaamisajat ovat joustavia tai ne avataan tietyn tapahtuman yhteydessä. Peliohjeet sisältävät pääasiassa seuraavia juttuja:
- Kuvailevat jotain mitä hahmo tietää. Esim. A kysyy B:ltä mitä tämä tietää aiheesta X ja antaa peliohjeen, jossa kerrotaan mitä faktoja B tietää aiheesta X. Tällä tapaa B:n pelaaja säästyy nippelipänttäämiseltä ja spoilereilta.
- Kuvailevat jotain mitä hahmo näkee/kuulee, esim. harhoja
- Kertovat mitä tapahtuu hahmon tekemästä asiasta, esim. mitä tapahtuu kun hahmo tekee loitsun, mitä tapahtuu jos hahmo koskettaa esinettä
- Muu ulkopuolelta tuleva asia, joka vaikuttaa hahmoon, esim. hahmolle fyysisesti tapahtuu jotain, hahmo saa viestin tai uuden muiston
- Peliohjeet eivät määrää, mitä hahmo tuntee tai miten reagoi. Se on pelaajan oma päätös!
- Peli on pyritty rakentamaan siten, että mikään hahmolle iso ja tärkeä asia/juoni ei ole vain yhden toisen hahmon takana tai jos on, niin tälle on alleviivattu kuinka tärkeä asia on.
- On suositeltavaa, että pelaajat syventävät kontakteja keskenään, sillä tämä yleensä takaa paremman pelikokemuksen. Peli on kuitenkin siinä mielessä valmis paketti, että pelaajan ei tarvitse keksiä ja tehdä paljoa itse, toki yksityiskohtien keksiminen ja syventäminen ovat hyödyksi omalle ja muiden pelille!
- Muiden peliä voi parhaiten tukea reagoimalla muiden hahmojen asioihin ja olemalla niistä kiinnostunut, samaten tekemällä muihin hahmoihin liittyvät omassa profiilissa ohjeistetut asiat. Muut on hyvä huomioida, mutta muista nauttia myös omasta pelistä.
- Tämä on one-shot, joten vaikka on suositeltavaa repiä draamaa asioista, jottei kaikki ratkea heti alussa, niin on myös suositeltavaa antaa asioiden ratketa ja päästä johonkin lopputulokseen. Juonia kannattaa pelata alusta asti eteenpäin, jotta ne ehtii pelata kunnolla.
- Hahmot ja pelin sisältö saattavat olla haastavia ensikertalaiselle larppaajalle, mutta jos joku haluaa kokeilla niin ehdottomasti saa myös ensikertalaiset pelata! :)